Servisçiler UKOME zammından memnun

UKOME toplantısında İstanbul’da toplu ulaşıma yüzde 51.52 oranında artırım kararı alınmıştı. Taksi, minibüs ve servislerin fiyat tarifelerinde, farklı oranlarda düzenlemelere gidilmişti. İstanbul Umum Servis Aracı İşletmecileri Esnaf Odası (İSAROF) Başkanı Günhan Sinar, zam oranının kesime ve esnafa tesirlerini kıymetlendirdi. Birtakım servisçiler, yeni fiyat tarifesinin maliyetleri karşılamadığını tez ederek, şikayetlerini lisana getirdi. 

“TOPLU ULAŞIMIN 10 PUAN ÜSTÜNDE TARİFE ARTIŞI TESELLİ OLDU BİZİM İÇİN”

UKOME’den çıkan artırım kararından sonra fiyat tarife değişikliğini pahalandıran Sinar, “Bizim yüzde 82 okul tarafında bir artış teklifimiz vardı. İşçi tarafında da biliyorsunuz yüzde 200, oradaki durum daha farklı, yüzde 200 oranında bir artış teklifi. Yüzde 82 yerine, yüzde 60 oranında bir tarife artışı sağladık. Birinci dilimde 0-1 km dediğimiz birinci indi bindi dediğimiz dilimde de yüzde 65 oranında bir artış geldi. Alışılmış ki içinde bulunduğumuz kaideler ortada. Olağan ki yüzde 82 de olsa tahminen yetmeyecekti. Meslektaşlarımız akaryakıt, sürücü paraları, rehber işçi masrafları, lastik, sigorta, kasko, biliyorsunuz MTV’yi iki kere ödüyoruz. Bunlardan ötürü ekonomik olarak mağdur durumdalar fakat biz fedakârlık yaparak İstanbul halkına, vatandaşlarımıza hizmet vermeye devam ediyoruz. En azından servis araçlarımıza toplu ulaşımın on puan üstünde bir tarife artışı almak da bir teselli oldu bizim için” biçiminde konuştu.

“SERVİS ESNAFININ KONTAK KAPATMASIYLA TÜRKİYE’DEKİ AKARYAKIT SORUNU HALLOLACAKSA KAPATALIM”

Sinar, “Şimdi bilhassa bize meslektaşlarımız da soruyor, basın yayın kuruluşları da soruyor. Akaryakıt artışları bu, kontak kapatacak mısınız? Artık ülkemiz bir ekonomik darlıktan, zorluktan geçiyor. Burada daima birlikte omuz omuza bu ekonomik darlığı, sorunlarımızı atlatacağız. İstanbul servis esnafının kontak kapatmasıyla Türkiye’deki akaryakıt sorunu hallolacaksa biz kapatalım, halledelim. Yani bu kadar kolaysa. Natürel ki bu türlü bir şey olmadığı ortada. Yalnız bizim işçi kısmında sorunlarımız var. İşçi nakliyatı yapan 4-5 tane büyük firma. Bunlar tarife artışlarını meslektaşlarımıza yansıtmıyorlar. Yani işte ekonomik zorluklar, enflasyon, akaryakıt artışları; biz bunun karşılığında tarife artışlarıyla, bunları tedavi etmeye çalışıyoruz. İşte bu büyük şirketler benim meslektaşlarımı yanlarında kontratla çalıştırıyorlar. Bunlar bu artışları, tarife artışlarını sağlamazlarsa işçi kısmında bu şirketlerden çıkış vermeyi düşünüyoruz. Bu şirketlere de geçen gün bir ihtar yaptık. Lütfen dedik, bu tarife artışlarını meslektaşlarımızın taban seviyede rasyonel formda geçimlerini sağlayacak, kendilerine fiyatları ödeyin yoksa aksi takdirde işçi kısmında telaffuzumuz sert” tabirlerini kullandı. 

“BU SENE DE BİR SORUN YAŞANACAĞINI DÜŞÜNMÜYORUM”

Günhan Sinar, “Şimdi İstanbul’da 59 bin tane plakalı servis aracı var. Geçen sene İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin datalarına nazaran 25 bin servis aracı okul tarafında hizmet vermiş. Yani bizim araç filomuz Türkiye’nin yarısı. Yani, Türkiye’nin yarısında olan araç sayısı kadar İstanbul’da araç sayısı var. Geçen sene de biliyorsunuz konuşulmuştu. Rastgele bir meşakkat yaşanmadı. Bu sene de bir meşakkat yaşanacağını düşünmüyorum. Biz velilerimizi düşünerek de bir tarife yaptık aslında. Velilerimizi de zorlamak istemedik. Biliyorsunuz 790 liraydı geçen birinci kilometre dilimimiz. Bu sene bin 300 lira oldu. En uzak ara 23-25 kilometre 3 bin 40 lira oldu. Tabi bunlar artı yüzde 35 de rehber işçi fiyatları ek edilecek” dedi. 

“BİZİ KARŞILAMIYOR LAKİN VELİLERİ DE DÜŞÜNÜYORUZ”

Servis sürücüsü Hüseyin Göktürk, “Yüzde 60’a çıkan artırım aslında bizi karşılamıyor ancak burada velileri de düşünüyoruz. Sürücü fiyatları, hostes fiyatları, yani birçok şey üç dört katına çıktı. Yani burada biz de zorlanıyoruz ancak velilerimiz de zorlanacak biraz. Şu anda ziyanına değil lakin baş başa çalışıyoruz. Kendi otomobilinde çalışanlar için kahır yok lakin sürücü olarak çalışanlar için kahır var” dedi.

“YETKİLİLERDEN, ODAMIZDAN FİYATLARIN DAHA DA YÜKSELMESİNİ İSTİYORUZ”

İki Servis aracına sahip olduğunu belirten Selçuk Korkmaz ise, “Şu anda gelen artırımlardan mutlu değiliz. Yapılan artırımlardan da şad değiliz. Büsbütün maliyetine çalışıyoruz. Masraflarımız çok yükseldi. Mazota her geçen gün artırım geliyor. Bunlarla uğraşıyoruz. Yetkililerden, odamızdan daha da fiyatların yükselmesini istiyoruz. Natürel bu maliyetler yükseldikçe biz de kontak kapatma hareketine gidebiliriz. 2 aracım var, 1’i işçi 1’i okul nakliyeciliği yapıyor ancak geçen yıla kadar okul nakliyatı yapıyordum, bu saatten sonra okul nakliyatını çok yapmak istemiyorum. Zira okulun hem zahmeti fazla hem üzerimizde rehber, sürücü, hem muayeneye giderken çok fazla teferruattan geçiyor, hem de 9 ay üzerinden fiyat alıyoruz, fiyatları da çok düşük” tabirlerini kullandı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir